Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Europese Commissie stelt onderzoek in naar LinkedIn

De Europese Commissie heeft donderdag een onderzoek aangekondigd naar LinkedIn. Het platform biedt mogelijk persoonsgerichte advertenties aan die gebaseerd zijn op bijzondere persoonsgegevens. Dat is in strijd met de Digital Services Act (DSA).

VPN Gids 15 maart 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Europese Commissie dient informatieverzoek in bij LinkedIn

Het dagelijks bestuur van de EU heeft LinkedIn een formeel verzoek verstuurd om informatie te verschaffen over hoe het platform gepersonaliseerde advertenties voorschotelt. LinkedIn heeft tot uiterlijk vrijdag 5 april de tijd om de gewenste informatie te verstrekken. Aan de hand van deze documenten bepaalt de Europese Commissie de volgende stappen. Ze kan onder meer besluiten om een boete op te leggen aan LinkedIn als het bedrijf de Digital Services Act overtreedt.

De Digital Services Act (DSA) is in het leven geroepen om burgers te beschermen tegen de macht van grote techbedrijven. De Europese verordening bepaalt onder meer dat bedrijven geen gerichte reclames mogen aanbieden die gebaseerd zijn bijzondere persoonsgegevens. Advertenties op basis van seksuele geaardheid, politieke opvatting of etnische afkomst zijn dus verboden.

Europese burgerrechtenorganisaties dienen klacht in over LinkedIn

Samen met enkele andere internationale burgerrechtenbewegingen diende Bits of Freedom eind februari een klacht in bij de Europese Commissie over LinkedIn. De belangenvereniging meent dat het platform gepersonaliseerde advertenties aanbiedt die gebaseerd zijn op privacygevoelige gegevens. Deze klacht is de aanleiding waarom de Europese Commissie een formeel onderzoek opent naar LinkedIn.

De burgerrechtenorganisaties noemen het verbod om gerichte advertenties voor te schotelen op basis van gevoelige gegevens ‘een belangrijk wapenfeit’. “Het erkent dat de meest gevoelige gegevens nooit mogen worden gebruikt om mensen online te targeten. Het draagt bij aan de bescherming van gebruikers tegen discriminerende targeting en aan het beschermen van ons democratische debat tegen gerichte polarisatie en manipulatie door misleidende of selectieve berichtgeving via advertenties”, zo zei European Digital Rights (EDRi) over de kwestie.

Bits of Freedom zei met de klacht een bijdrage te willen leveren aan de ‘effectieve handhaving’ van de DSA en de Europese verordening tot een succes te brengen. De DSA trad in augustus 2023 in werking voor Very Large Online Platforms (VLOP’s) zoals Google, Meta en Amazon. Sinds zaterdag 17 februari geldt de wetgeving ook voor kleinere retailers en aanbieders van online diensten geldt.

Lopende onderzoeken naar mogelijke overtredingen DSA

LinkedIn is inmiddels het vierde bedrijf waar de Europese Commissie een onderzoek naar instelt voor mogelijke schending van de DSA. Eerder kondigde Brussel ook al onderzoeken aan tegen TikTok en X. TikTok zou een te verslavend design hebben, de privacy van minderjarigen niet respecteren en niet transparant genoeg zijn over haar algoritmische systemen.

De Europese Commissie meent dat X te weinig maatregelen neemt om de verspreiding van desinformatie en illegale content tegen te gaan. Ook zou X te weinig hebben gedaan om de transparantie van het platform te vergroten. Tot slot meent de Commissie dat het design van de user interface voor blauwe vinkjes misleidend is.

Donderdag maakte de Europese Commissie bekend een onderzoek in te stellen naar AliExpress vanwege het mogelijk overtreden van de DSA. De Chinese retailer zou producten met gezondheids- en veiligheidsrisico’s verkopen, minderjarigen te eenvoudig toegang geven tot pornografisch beeldmateriaal, niet over een klachtenafhandelingssysteem voor consumenten beschikken en niet transparant zijn over de parameters die de aanbevelingssystemen gebruiken.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.