Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Europese Commissie stelt perken aan duopolie mobiele app-markt

De Europese Commissie gaat onderzoeken of het app-winkel beleid van Apple en Alphabet in lijn is met de nieuwe Digital Markets Act (DMA). Advocaat Cyriel Ruers duidt de zaak: “De mogelijkheid om buiten de app-stores overeenkomsten te sluiten met eindgebruikers kan app-ontwikkelaars een groot financieel voordeel opleveren.”

7 mei 2024

De mobiele applicatiemarkt sinds haar inceptie gedomineerd door de App Store en Google Play en hun eigenaren Apple en Alphabet. Beide partijen zijn inmiddels wel aangemerkt als poortwachters onder de DMA, waardoor ze aan verstrekkende eisen moeten voldoen om eerlijke concurrentie te waarborgen. De Commissie onderzoekt nu of het huidig beleid van de techgiganten voldoet aan deze eisen (1).

De redactie van PONT | Data & Privacy ging in gesprek met Cyriel Ruers, advocaat bij Maverick Advocaten, om de juridische strekking van het onderzoek te duiden.

Wat is de aanleiding en juridische grondslag van het onderzoek?

“Op grond van de DMA (artikel 5, lid 4) moeten Apple en Alphabet app-ontwikkelaars kosteloos toestaan om aanbiedingen te doen aan eindgebruikers die via Google Play of App Store (of andere kanalen) zijn verworven, en om met die eindgebruikers overeenkomsten te sluiten, ongeacht of zij daarvoor gebruikmaken van deze app-stores. Tot op heden was dit niet of nauwelijks mogelijk, als gevolg van zogeheten anti-steering bepalingen in de voorwaarden van Google Play en App Store.

De gedachte hierachter is dat app-ontwikkelaars minder afhankelijk worden van deze platforms, doordat zij zelf kunnen kiezen hoe zij eindgebruikers met aanbiedingen benaderen. Een app-ontwikkelaar moet gebruikers bijvoorbeeld in zijn app kunnen verwijzen naar zijn eigen site om daar een abonnement voor een dienst af te sluiten. Bovendien mogen app-ontwikkelaars daar andere voorwaarden hanteren, zoals een lagere prijs vergeleken met de prijs die in de app wordt aangeboden.”

Zowel de Apple als Alphabet staan nu wel link-outs toe in apps. Dat zijn links in de desbetreffende app naar een externe website van de app-ontwikkelaar. De bedrijven rekenen echter nog wel fees over transacties die via link-outs tot stand komen: Apple Rekent 17 procent op alle transacties m.b.t. digitale content die via link-outs worden afgesloten. Bij abonnementen rekent Apple na het eerste jaar 10% . Alphabet vraagt lagere bedragen, maar rekent wel een extra fee voor onder andere beveiliging en updates, legt Ruers uit. De Commissie onderzoekt nu dus of deze voorwaarden verenigbaar zijn met artikel 5 lid 4 van de DMA.

Hoe zal het mogelijke verweer vanuit Apple en Alphabet luidden?

“Het onderzoek is nog in volle gang en de vraag is welke rechtvaardiging Apple en Alphabet zullen aanvoeren voor hun fees. Mogelijk zullen zij wijzen op overweging 40 van de DMA, die ruimte laat voor een acquisitievergoeding.

Dat wil zeggen dat Alphabet en Apple een fee mogen rekenen aan de app-ontwikkelaar voor het faciliteren van de initiële verwerving van de eindgebruiker door de app-ontwikkelaar. Zij zouden kunnen aanvoeren dat de fees die zij rekenen in feite een uitgesmeerde acquisitievergoeding zijn, maar de vraag is of dat niet bijt met het uitgangspunt dat app-ontwikkelaars gratis overeenkomsten moeten kunnen sluiten buiten de platforms om.”

Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de Europese mobiele applicatiemarkt?

“De mogelijkheid om buiten de app-stores overeenkomsten te sluiten met eindgebruikers kan app-ontwikkelaars een groot financieel voordeel opleveren, doordat zij niet langer eenmalige of herhaaldelijk een hoge fee hoeven af te dragen bij in-app-aankopen. App-ontwikkelaars zouden zich dan ook duidelijk moeten uitspreken tegen het beleid van Apple en Alphabet. Dit kunnen zij doen bij de Europese Commissie, maar ook in Nederland bij de Autoriteit Consument en Markt, bijvoorbeeld via een branchevereniging.”

Lees verder over webshops en de DMA in dit blog (4).

(1) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_1689

(2) https://developer.apple.com/support/dma-and-apps-in-the-eu/

(3) https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/14659200?hl=en

(4) https://www.maverick-law.com/nl/blogs/webshops-en-de-digital-markets-act-weet-welke-rechten-je-hebt.html

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.