Menu

Zoek op
rubriek
Data&Privacyweb
0

Franse toezichthouder stuurt tweede set aanmaningen naar organisaties voor hun omgang met cookies

Na de twintig aanmaningen die in mei 2021 werden verzonden en die naleving mogelijk maakten, heeft de voorzitter van de Franse privacyautoriteit Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) veertig andere organisaties gewaarschuwd die internetgebruikers nog steeds niet even eenvoudig cookies laten weigeren als ze te accepteren. De CNIL zal haar controles voortzetten en, indien nodig, nieuwe corrigerende maatregelen nemen tegen niet-conforme instanties.

Commission nationale de l'informatique et des libertés 20 jul 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Zoals een maand geleden aangekondigd, zet de CNIL haar wereldwijde strategie voort om de naleving te waarborgen door spelers die cookies gebruiken. Eind mei heeft de voorzitter van de CNIL een twintigtal ingebrekestellingen verstuurd die de betrokken organisaties in staat hebben gesteld hun slechte praktijken te corrigeren.

Sommige organisaties voldoen echter nog steeds niet aan de wetgeving inzake cookies. Deze situatie is onaanvaardbaar.

Bijgevolg heeft de voorzitter van de CNIL besloten nieuwe formele aanmaningen te doen uitgaan tegen ongeveer 40 organisaties die zich niet aan de regels houden. De laatstgenoemden hebben tot 6 september 2021 de tijd om aan de richtlijn te voldoen.

Deze mededelingen zijn met name van belang voor:

  • vier grote platforms in de digitale economie

  • zes grote hardware- en softwarefabrikanten

  • zes bedrijven die consumptiegoederen online verkopen

  • twee grote spelers in online toerisme

  • drie autoverhuurbedrijven;

  • drie grote spelers in de banksector

  • twee grote lokale autoriteiten;

  • twee online openbare diensten;

  • een energiebedrijf.

Deze nieuwe campagne van maatregelen vormt een aanvulling op de lopende procedures voor het beperkte panel van de CNIL (instantie die verantwoordelijk is voor het uitspreken van sancties) en die waarschijnlijk zullen leiden tot boetes tot 2% van de omzet.

Het controlebeleid van de CNIL is gericht op de lange termijn. In het najaar zullen andere verificatiecampagnes en corrigerende maatregelen worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de privacy van de Franse internetgebruikers wordt gerespecteerd. Doel is de doeltreffendheid te waarborgen van de werkzaamheden die de CNIL de afgelopen twee jaar heeft aangevat en die hebben geleid tot de aanneming van richtsnoeren en een aanbeveling op 1 oktober 2020.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.