Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Gezamenlijk ontwerp online dienstverlening gepresenteerd

Hoe kan de online dienstverlening van de overheid eenvoudiger, toegankelijker en gebruiksvriendelijker worden? In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is onderzocht hoe overheidsportalen beter kunnen inspelen op de behoeften van gebruikers. De opzet van het onderzoek, de bevindingen en aanbevelingen staan in het rapport ‘Ontwerptraject Gezamenlijk Beeld: Overheidsbrede online dienstverlening’ (link naar andere website)

Digitale Overheid 4 november 2024

Het rapport benadrukt het belang van een uniforme overheidsbeleving en het centraal stellen van de gebruiker. De aanbevelingen richten zich dan ook op het verbeteren van de toegankelijkheid, begrijpelijkheid en samenhang van de verschillende overheidsdiensten. De onderzoekers focusten  zich voornamelijk op overheid.nl (link naar andere website) en MijnOverheid.nl (link naar andere website), maar besteedden ook aandacht aan andere overheidsportalen en publieke websites.

Open werkwijze

Een belangrijk aspect van het traject was de open werkwijze, waarbij professionals en geïnteresseerden werden uitgenodigd om mee te denken en feedback te geven. Hierdoor ontstond een breder perspectief en aansluiting op de praktijk. Het ministerie van BZK gaf opdracht voor dit traject, dat werd uitgevoerd door Perspective, een bureau voor onderzoek en ontwerp.
Bekijk het rapport dat op de website van de Rijksoverheid is gepubliceerd.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.