De helft van de Nederlandse bedrijven zegt bang te zijn dat onbevoegden toegang krijgen tot klant- en bedrijfsgegevens. De krapte op de arbeidsmarkt is een belangrijke bottleneck om veiligheidsvraagstukken effectief aan te pakken. Slechts 7 procent van de bedrijven zegt zich geen zorgen te maken over hun cybersecurity. Dat blijkt uit de Monitor Digitale Transformatie, een jaarlijks onderzoek van KPN.
Cybersecurity is vandaag de dag belangrijker dan ooit voor bedrijven en organisaties. Wie zijn data niet goed afschermt van de buitenwereld, loopt het risico dat hackers vertrouwelijke en privacygevoelige informatie buitmaken. De cyberaanval op leverancier van authenticatiesoftware Okta en ransomware-aanval op diverse woningcorporaties maken pijnlijk duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn als de cybersecurity van een onderneming niet op orde is.
Steeds meer bedrijven nemen cybersecurity serieus, zo constateert KPN. Dusdanig dat ze zich zorgen maken om de beveiliging van hun gegevens. Uit een recente peiling onder 650 managers die zich bezighouden met de digitale transformatie van hun bedrijf, blijkt dat de helft van de bedrijven zich hier zorgen om maakt. Onvoldoende kennis en ervaring rondom security vormen daarbij het voornaamste obstakel.
Het up-to-date houden van de beveiliging is de grootste uitdaging voor bedrijven, zo blijkt uit het onderzoek van KPN. Ruim de helft van kleine bedrijven (59 procent) -bedrijven die maximaal 50 werknemers in dienst hebben- denken dat ze niet interessant zijn voor hackers. Marieke Snoep, directeur Zakelijke Markt en lid van de Raad van Bestuur bij KPN, noemt dat ‘een misvatting’. “Cybercriminelen slaan het mkb zeker niet over.”
Vrijwel alle Nederlandse bedrijven treffen maatregelen om hun computers, netwerken en data te beschermen. De meeste ondernemers verplichten hun medewerkers om regelmatig hun wachtwoord te veranderen (41 procent). Het up-to-date houden van software is een andere veelgebruikte beveiligingsmaatregel (38 procent). Het trainen van medewerkers om nepmails en phishing te herkennen staat op de derde plek (37 procent). Slechts 3 procent van de respondenten zegt niets aan informatiebeveiliging te doen.
De coronapandemie is volgens KPN de belangrijkste aanjager voor de digitale transformatie bij bedrijven. Snoep zag de afgelopen twee jaar de digitalisering in een stroomversnelling terecht komen. “Mensen zijn meer gaan samenwerken. Ze hebben meer digitaal contact en je ziet ongelooflijk veel veranderen. Bedrijven die hun digitale zaakjes goed voor elkaar hadden, hebben de Coronacrisis beter doorstaan dan de achterblijvers. Dankzij hun digitale mogelijkheden konden ze flexibel, creatief en veerkrachtig zijn.”
Het zijn met name de grotere bedrijven waar de digitale transformatie hoog op de agenda staat. Klanten of zakelijke partners een ‘digital first’ ervaring bieden, voert daarbij de hoofdmoot. Het is echter moeilijk om deze ambitie in praktijk waar te maken. Het vinden van bekwame mensen met de nodige kennis en kunde is voor steeds meer bedrijven een uitdaging. Vier op de tien bedrijven zegt hiermee geen moeite te hebben.