De Britse privacytoezichthouder ICO heeft scherpe kritiek op het plan van Google om fingerprinting voor advertenties mogelijk te maken.
Bij fingerprinting worden een systeem en browser geanalyseerd om vervolgens een unieke fingerprint van de gebruiker ervan samen te stellen. Trackers kunnen hiermee gebruikers over het internet volgen, zonder dat daar cookies voor nodig zijn.
“De aanpassing aan het beleid van Google houdt in dat fingerprinting nu de toepassing van third-party cookies kan vervangen”, zegt Almond. “Gegeven de positie en omvang die Google in het online advertentie-ecosysteem heeft, is dit significant.”
Almond benadrukt dat organisaties die gebruikmaken van fingerprinting moeten kunnen aantonen dat ze volgens de privacywetgeving werken. Deze wet schrijft transparantie voor alsmede het bieden van vrije keuze. “Gebaseerd op onze kennis van hoe fingerprinting werkt en wordt gebruikt voor advertenties is dit een hoge lat. Bedrijven moeten niet denken dat fingerprinting een eenvoudige oplossing is voor het verdwijnen van third-party cookies en andere cross-site trackingmethodes,” aldus Almond.
Klik hier voor het bericht van de ICO.