Klarna is het niet eens met het besluit van de Zweedse gegevensbeschermingsautoriteit (IMY) om de betalingsdienst een boete van omgerekend 728.000 euro op te leggen vanwege het overtreden van de AVG. Het Zweedse fintech-bedrijf gaat tegen het besluit in beroep.
Dat stelt Klarna in een blog op de eigen site. Het bedrijf levert online financiële diensten, waaronder directe betalingen en betalingen na aankoop.
De IMY legde de boete op omdat Klarna niet genoeg informatie verstrekte over de verwerking van persoonsgegevens van klanten. Volgens de betalingsdienst is de beslissing van de IMY dubbelzinnig en zonder duidelijke uitleg. Bovendien vindt Klarna dat de IMY geen goede richtlijnen biedt voor de implementatie van AVG-richtlijnen. De betalingsdienst hoopt daar in beroep meer duidelijkheid over te krijgen.
Volgens de IMY wijzigde Klarna steeds de informatie op de website over de manier waarop het bedrijf met persoonsgegevens van klanten omgaat. Tussen maart en juni 2020 zou in Klarna’s privacyverklaring bovendien niet duidelijk hebben gestaan hoe, waarom en op welke juridische grondslag het bedrijf persoonsgegevens van klanten verzamelt en verwerkt. Ook zou op de website informatie ontbreken over de externe partijen en niet-EU landen aan wie Klarna persoonsgegevens verstrekt. Verder was Klarna volgens de IMY niet transparant over de privacyrechten die klanten hebben, zoals het recht op inzage (verzamelde gegevens inzien), rectificatie (verzamelde gegevens laten aanpassen) en vergetelheid (verzamelde gegevens laten verwijderen).
Klarna reageert op de beschuldigingen dat de privacyverklaring op de website inderdaad regelmatig verandert, maar dat dit vooral is om te zorgen dat de informatie daarin up-to-date blijft. Daarnaast stelt Klarna dat privacyinformatie volgens de wet wel toegankelijk en duidelijk moet zijn, maar dat de AVG verder niet duidelijk maakt wat voldoende of onvoldoende is als het gaat om het doorgeven van deze informatie.
Het is niet de eerste keer dat Klarna met de IMY te maken heeft. In 2019 vroeg de IMY al informatie op over de communicatie rond gegevensverwerking door Klarna. In 2020 stelde de IMY nog een aanvullende vraag en in 2022 volgde het definitieve besluit van de IMY over de boete.
Klarna beweert dat het in de tussentijd al wijzigingen doorvoerde om de informatievoorziening rondom gegevensverwerking te verbeteren. Zo creëerde het bedrijf een ‘informatie hub’ die duidelijkere informatie over gegevensverwerking bevat dan de naar eigen zeggen lange en gecompliceerde privacyverklaring. Daarnaast laat het bedrijf weten op dit moment in beraad te zijn over manieren om de klantervaring rondom data en privacy te verbeteren.