De makers van slimme polsbandjes en horloges zijn vaag over het waarborgen van de privacy ervan. Gebruikers delen met deze apparatuur onder meer gevoelige gegevens over hun slaapritme en hartslag. Dit schreef het Financieele Dagblad (FD) recentelijk op basis van eigen onderzoek.
De krant onderzocht het privacybeleid van onder andere Apple, Garmin, Xiaomi, Huawei en Polar. Het FD kwam tot de slotsom dat veel voorwaarden onduidelijke of verwarrende omschrijvingen bevatten over manier waarop de apparatuur gegevens verzamelt of verwerkt.
In de voorwaarden van Garmin staat bijvoorbeeld dat het bedrijf “functies en services” verbetert. Xiaomi vermeldt de gegevens te delen met “zakenpartners” en Huawei gebruikt de data voor “zakelijke ondersteuning”. Apple schrijft dat gegevens aangewend kunnen worden voor “verbetering van producten en diensten”.
Het is onduidelijk of de producenten voldoen aan de Europese privacyregels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze wet schrijft voor dat bedrijven helder moeten uitleggen wat er met data gebeurt.
De Europese Commissie neemt momenteel Fitbit onder de loep. De commissie onderzoekt de geplande overname door Google. Daarbij let zij onder meer op wat de consequenties zijn als Google de markt voor fitnesstrackers betreedt en daarmee toegang krijgt tot gezondheidsdata.