De Spaanse privacytoezichthouder, de AEPD, heeft de supermarktketen Mercadona een boete opgelegd van 2,5 miljoen euro. De supermarkt maakte gebruik van gezichtsherkenningstechnologie om personen met een strafblad of straatverbod op te sporen. Het onderzoek van de toezichthouder wees uit dat de verwerking van biometrische gegevens niet alleen in verband met dit doel plaatsvond, maar gevolgen had voor elke klant die de supermarkt betrad, inclusief kinderen, alsmede voor de medewerkers van Mercadona.
De toezichthouder stelt in zijn besluit ook vast dat de verwerking van persoonsgegevens door middel van gezichtsherkenning in dit geval niet valt onder de uitzonderingen op het algemene verbod op verwerking van bijzondere persoonsgegevens uit artikel 9 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Tevens wordt de verwerking beschouwd als onrechtmatig op basis van artikel 6 AVG en in strijd was met de principes van noodzakelijkheid, evenredigheid en dataminimalisatie. Mercadona hield in de uitgevoerde Data Protection Impact Assessment (DPIA) onvoldoende rekening met de specifieke risico’s voor de werknemers die aan het gebruik van gezichtsherkenningssystemen verbonden zijn.
Lees hier het besluit van de AEPD (Spaans)