Menu

Zoek op
rubriek
Data&Privacyweb
0

TikTok gaat reclames beter onderscheiden

TikTok moet van de Europese Commissie en Europese consumentenbeschermingsorganisaties duidelijker maken welke content reclame is en welke niet. Het Chinese videoplatform is hierover op de vingers getikt. Het sociale netwerk heeft toegezegd maatregelen te treffen.

VPN Gids 22 jun 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Dat schrijft de Europese Commissie in een persverklaring (1).

Kinderen niet goed beschermd tegen ongepaste content

Het dagelijks bestuur van de EU, het Europees Bureau van Consumentenverenigingen (BEUC) en TikTok zijn al meer dan een jaar met elkaar in gesprek. De belangenorganisatie van Europese consumenten vindt dat het Chinese sociale netwerk in strijd handelt met de Europese consumentenregels. Zo worden kinderen onvoldoende beschermd tegen ongepaste content, en is er geen duidelijk onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële content.

Naar aanleiding van deze klacht is de Europese Commissie samen met het samenwerkingsnetwerk voor consumentenbescherming (CPC) en de Ierse en Zweedse consumentenautoriteit met TikTok over deze onderwerpen gesproken. TikTok neemt de klachten serieus en gaat het roer omgooien om de jongste gebruikers beter te beschermen.

Deze maatregelen treft TikTok

Om te beginnen kunnen gebruiken video’s melden die kinderen mogelijk aanzetten of misleiden om producten of diensten te kopen. Ongeschikte producten voor kinderen -zoals alcohol, sigaretten of cryptomunten- worden niet langer getoond aan kinderen. Gebruikers die gesponsorde video’s uploaden, wordt gevraagd om deze te markeren met hashtags als #ad of #sponsored. En betaalde advertenties in video’s krijgen een nieuw label.

Het CPC gaat toezien of TikTok zich aan de nieuwe regels houdt. De nationale privacytoezichthouders controleren of de nieuwe beleidsregels en praktijken niet in strijd zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en persoonlijke gegevens goed worden beschermd.

Bestuurders blij over toezeggingen TikTok

Didier Reynders, Eurocommissaris van Justitie, is blij met de afspraken met TikTok. “Alle socialemediaplatforms moeten zich aan de regels houden en ervoor zorgen dat commerciële inhoud, ook als die door influencers wordt gepromoot, gemakkelijk als reclame herkenbaar is voor de consument”, zegt hij.

“We zijn blij dat TikTok zich ertoe verbonden heeft zijn werking transparanter te maken. Dankzij onze dialoog zullen consumenten de verschillende soorten advertenties die zij tijdens hun bezoek aan het platform te zien krijgen, gemakkelijker als reclame kunnen herkennen. Dat TikTok deze belofte heeft gedaan, neemt niet weg dat wij de situatie in de toekomst zullen blijven volgen, vooral wat de effecten voor jonge TikTok-gebruikers betreft”

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM, is eveneens tevreden over de afspraken met TikTok. “De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok. Hieronder valt in ieder geval de ontwikkeling door TikTok van een label dat commerciële content van overige content weet te onderscheiden, en het gedragswetenschappelijke onderzoek om de effectiviteit van dat label te onderbouwen”, zegt ze.

Privacybeleid TikTok onder vuur

TikTok krijgt al geruime tijd de wind van voren vanwege zijn privacybeleid. De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy klaagden vorig jaar dat het videoplatform “op schandalige wijze” misbruikt van jonge kinderen om “grove winsten” te maken. De partijen eisen 2 miljard euro aan schadevergoeding.

Stichting Massaschade & Consument verwijt TikTok zo veel mogelijk informatie van gebruikers te verzamelen om gebruikersprofielen te maken en ze gerichte advertenties voor te schotelen. De stichting vindt een schadevergoeding van 6 miljard euro dan ook op zijn plaats. Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) tot slot wil dat TikTok 1,4 miljard euro op tafel legt, omdat het sociale netwerk zich niet aan de transparantieverplichtingen van de AVG houdt.

Om de datastromen te beperken en gegevensopslag te verbeteren, bewaart TikTok vanaf begin 2023 deze informatie op servers in de Ierse hoofdstad Dublin. “TikTok committeert zich ook voor de Europese community aan het bieden van een vermakelijk en leuk platform, terwijl we de privacy en gegevens beschermen. Deze grootschalige uitbreiding van onze activiteiten en ons personeel zijn concrete stappen die laten zien hoe dat commitment voor Europa er in de praktijk uitziet”, zo zei Elaine Fox, hoofd van de privacyafdeling bij TikTok.

  1. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_22_3823

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.