De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzocht of bedrijven voldoen aan de Europese digitale wetgeving die de veiligheid van online diensten moet verbeteren. In veel gevallen werken bedrijven nog niet conform de Digital Services Act (DSA), concludeert de Autoriteit Consument & Markt.
Onderdeel van deze wet is dat bedrijven die online diensten aanbieden ervoor moeten zorgen dat consumenten ergens terechtkunnen als ze klachten hebben. Ook dient er duidelijk beleid te zijn voor het schorsen van accounts. Behalve de DSA is er tevens een Platform-to-Business Verordening (P2B). Deze schrijft onder meer voor dat algemene voorwaarden van bedrijven duidelijk en transparant moeten zijn.
De ACM houdt in Nederland toezicht op deze wetten maar gaat naar verwachting pas volgend jaar handhaven, wanneer de toezichthouder daar daadwerkelijk toe bevoegd is. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat de algemene voorwaarden vaak niet goed vindbaar zijn of dat de juiste informatie er niet instaat. Bovendien hebben niet alle online platforms een contactpunt en bieden ze niet altijd een mogelijkheid melding te maken van illegale content.
Volgens ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep zijn veel bedrijven zich nog niet bewust van alle regels waar ze aan moeten voldoen. “We willen een signaal afgeven aan alle aanbieders van online diensten: zorg dat je zo snel mogelijk de boel op orde krijgt.”
Klik hier voor het bericht van de ACM.