Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

ACM werkt aan leidraad over regels voor online platforms

Online platforms als marktplaatsen, zoekmachines en boekingssites hebben behoefte aan meer duidelijkheid over de invulling van de Platform-to-Business verordening. Daarom wordt er momenteel hard gewerkt aan een leidraad die meer opheldering over de uitvoering van deze verordening moet geven. Het streven is om deze leidraad dit najaar te publiceren.

Dat blijkt uit een marktverkenning die is uitgevoerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

VPN Gids 17 mei 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Dit moet je weten over de Platform-to-Business verordening

Ondernemers zijn in toenemende mate afhankelijk van online platforms en zoekmachines om hun doelgroep te bereiken. Ze gebruiken deze platforms om hun producten en diensten aan te bieden. Grote voordeel daarvan is dat ondernemers een groot bereik hebben en niet langer zelf hoeven te investeren in marketing.

Tegelijkertijd zijn ondernemers door deze afhankelijkheid kwetsbaar voor schadelijke handelspraktijken van online platforms. Denk onder meer aan een platform dat, zonder waarschuwing vooraf, de algemene voorwaarden aanpast. Of een platform dat zonder duidelijke motivering ineens besluit om het aanbieden van een bepaalde dienst te verbieden.

Tot voor kort bestonden er geen Europese regels die de omgangsvormen tussen online platforms en ondernemers regelde. In juli 2020 veranderde dat met de komst van Platform-to-Business verordening. Deze is in het leven geroepen om Europese bedrijven op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Het doel ervan is om een eerlijke, concurrerende en transparante online markt in het leven te roepen.

In de verordening staan regels omtrent de algemene voorwaarden, redenen voor opschorting of beëindiging van diensten, toegang tot gegevens en procedures van het afhandelen van interne klachten en externe bemiddeling.

‘Verordening wordt op verschillende manieren uitgelegd’

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat online platforms als marktplaatsen, zoekmachines en boekingssites meer informatie nodig hebben over hoe zij invulling moeten geven aan de Europese verordening. Binnenkort gaat er een wetsvoorstel hierover naar de Raad van State. Eén van de adviezen is hoogstwaarschijnlijk dat de ACM toezicht moet gaan houden op de uitvoering van de verordening.

Vooruitlopend op het adviesrapport van de Raad van State werkt de toezichthouder nu al aan een leidraad. Deze moet antwoord geven op prangende vragen die leven bij aanbieders van online platformen. Mocht de ACM worden aangewezen als toezichthouder op de Platform-to-Business verordening, dan kan ze ondernemers beschermen wanneer ze bijvoorbeeld onvolledig informeren over de rangschikking van goederen en diensten op het platform.

“Tijdens onze marktverkenning hebben we geconstateerd dat de open normen van de Platform-to-Business-verordening in de praktijk op verschillende manieren worden uitgelegd”, legt ACM-bestuurslid Manon Leijten uit. “Met een leidraad kunnen we duidelijkheid geven over hoe de ACM deze normen als toezichthouder zal interpreteren, zodat het voor platforms helder is wat ze moeten doen en hun zakelijke klanten weten waar ze recht op hebben.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.