Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Adriaansens wil afkoelperiode colportage en einde klantrelatie telemarketing

Minister Adriaansens kondigde 22 april jl. in een kamerbrief aan (1) voornemens te zijn om colportage en telemarketing verder te reguleren. Bij colportage voert de Minister naar Belgisch voorbeeld een zogenaamde ‘afkoelperiode’ in waarbij een consument het aanbod aan de deur binnen 3 dagen kan accepteren. Voor telemarketing wil zij de klantrelatie schrappen. Dit is de uitzondering die het voor organisaties mogelijk maakt met eigen klanten te bellen zonder toestemming, maar wel met afmeldmogelijkheid.

25 april 2024

Kamer steunt plannen

De Kamercommissie voor Economische Zaken sprak 24 april jl. onder meer over het voornemen van de Minister. De Kamerleden die zich erover uitlieten waren positief. Sommigen, waaronder het CDA, vinden dat de minister niet ver genoeg gaat en roepen nog steeds om een (sectoraal) verbod. Wel pleiten verschillende fracties voor een milder regime voor goede doelen. De Minister gaf aan hiernaar te kijken, maar liet wel weten dat eigen onderzoek van het ministerie uitwees dat ook charitatieve werving zorgt voor irritatie. De Minister gaat de plannen nu uitwerken in wetgevingsvoorstellen.

Afkoelperiode bij colportage

In de Kamerbrief schaart de Minister alle verkoop buiten de verkoopruimte, zowel op straat, aan de deur als op evenementen onder colportage. Zij wil nu dat adverteerders wel een aanbod aan de deur kunnen doen, maar dat de consument dit aanbod niet ter plekke kan aanvaarden en hier nog drie dagen over na kan denken. Als hij het dan accepteert, dan gaat zijn wettelijke bedenktijd in. Bij energiewerving was dit al eerder ingevoerd als onderdeel van de Kwaliteitsstandaard voor werving voor energiecontracten (2). Jitty van Doodewaerd, directeur DMCC: “Voor sommige werving waar je toch erg afhankelijk bent van het momentum, is dit een hele zware dobber. Denk aan goede doelen, maar ook politieke partijen. Zij kunnen dus niet zomaar meer lidmaatschappen aangaan of donateurs op straat of bij evenementen zoals een klimaatmars of een benefietconcert werven. Ook dan moet iemand bedenktijd krijgen.”

Klantrelatie-uitzondering     

De klantrelatie-uitzondering geldt nu wettelijk voor zowel telemarketing als e-mailmarketing en houdt in dat wanneer een organisatie de contactgegevens van een consument zoals het e-mailadres of telefoonnummer heeft gekregen in het kader van de verkoop/schenking, hij dit mag gebruiken voor e-mail en telemarketing, mits:

  • de consument hierover geïnformeerd is ten tijde van de registratie van zijn gegevens, én

  • een afmeldmogelijkheid is geboden.

Meer uitleg vindt u in onze kennisbank (3). De Minister wil dit nu voor het kanaal telemarketing afschaffen.

Van Doodewaerd: “De klantrelatie uitzondering gaat er eigenlijk vanuit dat je als organisatie een gerechtvaardigd belang hebt om je eigen klanten te benaderen. Nu wil Adriaansens dit voor telemarketing inperken, door te zeggen dat hier het (privacy)belang van de consument prevaleert en dat je ook klanten alleen mag bellen met toestemming. Dit is al tijden een heikel punt. Ook Europees wordt gesproken over het inperken van de klantrelatie. Organisaties doen er goed aan om nu al na te denken over permission based marketing, dus op grond van toestemming. Je mag ook best een incentive hiertegenover stellen, dan ben je niet zo afhankelijk van de grillen van de politiek.”

(1) https://open.overheid.nl/documenten/87cb5480-261f-420c-9325-4df739741108/file

(2) https://dmcc.nl/nieuws/energiesector-legt-zichzelf-strenge-regels-voor-energiewerving-op-in-kwaliteitsstandaard/

(3) https://dmcc.nl/kennisbank/artikel/telecommunicatiewet/#faq-section-1728

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.