Het ministerie van OCW wil de kwaliteit en inzet van digitale leermiddelen versterken en de leermiddelenmarkt meer in balans brengen, dit en meer blijkt uit de Kamerbrief ‘Digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs’ van staatssecretaris Mariëlle Paul. Hiermee zet Paul een aantal belangrijke stappen die aansluiten op het manifest ‘Meer grip op leermiddelen’. De PO-Raad is positief maar plaatst nog wel een paar kanttekeningen.
Afgelopen zomer publiceerde een brede coalitie van onderwijspartijen een gezamenlijk manifest. Met dit manifest pleiten vakbonden, sectorraden en partners voor meer publieke regie, een eerlijkere leermiddelenmarkt én het wegnemen van zorgen over stijgende kosten. Belangrijk aandachtspunt in het manifest is het vaststellen van kwaliteitscriteria voor leermiddelen. De in de Kamerbrief aangekondigde kwaliteitsalliantie zou hiermee aan de slag kunnen. De PO-Raad denkt graag mee om de impact te vergroten en roept op om leraren te betrekken bij de ontwikkeling van de kwaliteitskaders, naar voorbeeld van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs.
In opdracht van de staatssecretaris heeft KPMG onderzoek gedaan naar de prijsontwikkeling van leermiddelen in het voortgezet onderwijs. Tot teleurstelling van de PO-Raad is het primair onderwijs niet meegenomen in het onderzoek. Opmerkelijk, zeker omdat stijgende kosten, ongewenste verdienmodellen en minder keuzevrijheid ook in het po spelen. De PO-Raad roept op om een soortgelijk onderzoek in het primair onderwijs uit te voeren.
De PO-Raad waardeert de houding van het ministerie tegen ongewenste ontwikkelingen op de leermiddelenmarkt. De staatssecretaris schrijft in haar Kamerbrief dat zij de zorgen uit de sector deelt. Onder andere dat educatieve uitgeverijen en distribiteurs door overnames in handen komen van beursgenoteerde bedrijven of private equity.
De PO-Raad kijkt dan ook uit naar het aangekondigde onderzoek vanuit het ministerie van OCW en het ministerie van EZK over de structuur en werking van de leermiddelenmarkt. Zeker omdat winstmaximalisatie in toenemende mate de drijfveer lijkt te zijn boven goed onderwijs. Rond de leermiddelenmarkt pleit de PO-Raad voor het toewerken naar structurele transparantie omtrent prijs- en verdienmodellen. Ook onderschrijft de sectorvereniging de oproep om de vraagarticulatie vanuit scholen te versterken, door lid te worden van coöperatie SIVON.
De PO-Raad waardeert de aandacht van de staatssecretaris voor digitalisering in het onderwijs. Een veilige en doordachte inzet van digitalisering is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. Zo is de PO-Raad positief over de extra financiële steun voor SIVON en de plannen om een programma in te richten rondom de landelijke basisinfrastructuur van scholen voor goed digitaal onderwijs. De PO-Raad heeft nog wel de nodige vragen over de AI-verordening. Graag gaat de sectorvereniging met OCW in gesprek over hoe deze verordening een rol gaat spelen in het onderwijs. Ook ziet de PO-Raad dat er nog veel vragen leven over een veilige en verantwoorde inzet van AI in de klas.
De PO-Raad staat positief tegenover de initiatieven vanuit het ministerie van OCW op het gebied van leermiddelen en digitalisering. Op diverse manieren wordt er bijgedragen aan een beter werkende leermiddelenmarkt en een soepele digitale transitie in het funderend onderwijs. De PO-Raad blijft graag betrokken bij de vervolgstappen. Zo werken we samen toe naar een leermiddelenmarkt en digitale transitie die bijdragen aan de onderwijskwaliteit in het funderend onderwijs.