Rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Het rapport gaat over het stelselonderzoek naar cyberdreigingen in het hoger onderwijs.
De Inspectie van het Onderwijs heeft een rapport gepubliceerd over de digitale weerbaarheid in het hoger onderwijs en geeft aan wat het stelsel hoger onderwijs kan doen om de cyberweerbaarheid te verhogen:
Cyberveiligheid een integraal onderdeel maken van het risicomanagement door
centrale regie vanuit het bestuur, kennis en kunde te vergroten, bewustzijn in
alle niveaus van de organisatie te vergroten, vrijheden in decentrale delen van
de organisatie ter discussie te stellen.
Monitoren en verbeteren door het ambitieniveau op basis van een gedeeld
normenkader van de cyberveiligheid met de hele organisatie – en het stelsel –
te expliciteren en periodiek vast te stellen welke verbeteringen en maatregelen
nodig zijn.
Informatie meer en breder delen door alle instellingen de toegang te geven tot
informatie over kwetsbaarheden en specifieke cyberdreigingen. Anders zullen de
verschillen in het niveau van cyberweerbaarheid tussen ho-instellingen
(bijvoorbeeld groot versus klein, bekostigd versus niet-bekostigd) toenemen.
Samenwerken in de hele keten hoger onderwijs zodat instellingen gezamenlijk
maatregelen kunnen nemen die onderwijsinstellingen niet individueel kunnen
realiseren.
Eigenaarschap vergroten en expliciteren door naast de bestaande krachtige
informele uitwisselingen in het stelsel het eigenaarschap voor cyberveiligheid
duidelijk te beleggen binnen het stelsel.
Meer regie vanuit de overheid door bij universiteiten, hogescholen en rpho’s de
reflectie op het gekozen ambitieniveau te vergroten, en de stappen naar dat
ambitieniveau af te stemmen tussen besturen, beleid en toezicht.
Download het volledige rapport hier.