Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Franse mededingingsautoriteit deelt boete van 220 miljoen euro uit aan Google

De Franse Mededingingsautoriteit (l’Autorité de la Concurrence) legt Google een boete op van 220 miljoen euro wegens het bevoordelen van eigen diensten op de online-advertentiemarkt. De boete is onderdeel van afspraken die het bedrijf met de autoriteit heeft gemaakt.

Redactie Data&Privacyweb 7 juni 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De Autoriteit kwam tot de conclusie dat Google haar eigen technologieën, aangeboden onder de merknaam Google Ad Manager, een voorkeursbehandeling heeft gegeven. Het betreft zowel de werking van de advertentieserver waarmee uitgevers van websites en apps hun advertentieruimte kunnen verkopen, als het biedplatform waarop uitgevers hun "vertoningen" of advertentie-inventaris aan adverteerders kunnen verkopen. Het bedrijf benadeelde hierbij haar concurrenten en uitgevers.

De toezichthouder benadrukte dat een onderneming met een machtspositie een bijzondere verantwoordelijkheid heeft om de concurrentie niet te ondermijnen.

Lees hier het volledige besluit van de toezichthouder (Frans)

Lees hier de maatregelen die Google wil nemen (Frans)

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.