Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Terugblik met Mediajungle 2 jaar na het winnen van de Nederlandse Privacy Awards

Twee jaar na het winnen van de Nederlandse Privacy Awards in 2023 sprak Privacy First met Niels Bloembergen van Mediajungle. Het team heeft sindsdien niet stilgezeten, de organisatie is gegroeid en sinds januari 2024 hebben ze een nieuw kantoor in Leeuwarden. Hieronder volgt een impressie van ons recente gesprek met hen.

Stichting Privacy First 27 October 2025

Nieuws/persbericht

Nieuws/persbericht

Iedereen mediawijs: mediawijsheid in het algemeen en bij mensen met een licht verstandelijke beperking in het bijzonder

De oorspronkelijke missie van Mediajungle is nog onverminderd van kracht: het digitaal weerbaar en zelfredzaam maken van jongeren, kinderen en volwassenen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Door slim inclusief design bereiken ze daarnaast een bredere doelgroep. Mediajungle is meerdere producten gaan ontwikkelen en heeft haar team verder uitgebreid met o.a. een mediapedagoog en een onderzoeksdeskundige. Hun focus is om te kijken wat inhoudelijk nodig is om de LVB-doelgroep te bereiken en daarvoor passende instrumenten te ontwikkelen.

Mediajungle heeft een nieuw interactief online platform ontwikkeld waar leerprogramma’s kunnen worden gevolgd. Dat is in aanvulling op de ontwikkeling en uitgave van bijvoorbeeld bord- en kaartspellen. Het team is zich ervan bewust dat er aan online programma’s andere eisen worden gesteld dan aan fysiek ontwikkelde producten. Die verscheidenheid in het aanbod is een belangrijke ontwikkeling voor het bereiken van de doelgroep.

"De LVB-doelgroep is eigenlijk de 'kanarie in de kolenmijn'"

Deze kwetsbare doelgroep krijgt vaak als eerste met specifieke nieuwe maatschappelijke problematiek te maken. Dit signaal is een voorloper voor de problematiek van een bredere groep.

Het moeilijk onderscheid kunnen maken tussen feitelijk nieuws en desinformatie is voor de ontwikkeling van het wereldbeeld van jongeren wel een grote bedreiging. Jongeren halen hun ‘wereldwaarheid’ van sociale mediakanalen, waar de publieke opinie niet optimaal wordt vertegenwoordigd en feiten-check veelal een onbekend woord is. Informatiekanalen van officiële instanties, voor jongeren in het algemeen en de LVB-groep in het bijzonder, zijn heel schaars en te weinig geschreven in de taal van de ontvanger.

Digitale leermiddelen die voor de LVB-groep worden ontwikkeld zijn beperkt, omdat deze doelgroep klein(er) is. Bovendien is het erg lastig precies de juiste snaar te raken: niet kinderachtig, wel begrijpelijk. Dit is het domein waar Mediajungle zich onderscheidt en deze kloof weet te overbruggen, met succes.

Het winnen van de Privacy Award heeft Mediajungle geholpen in het verhogen van externe exposure. Met name het feit dat een objectieve en onafhankelijke jury zich heeft uitgesproken over de kwaliteit, nut en noodzaak van hun producten en diensten, weegt aanzienlijk. Het gaf hen exposure aan een bredere doelgroep dan voorheen en droeg bij aan de motivatie voor de medewerkers die hier al zo lang en zo hard aan hebben gewerkt. Een prijs als de Privacy Award helpt enorm bij het vergroten van het vertrouwen in de organisatie bij externe organisaties, nieuwe klanten en fondsen.

"Kinderen en jongeren ontwikkelen een brokkelbrein"

Jongeren van tegenwoordig zitten niet te wachten op een lang bericht met nuance. Het liefst krijgen ze korte berichten als hapklare snelle brokjes gepresenteerd, waarop ze voor zichzelf kunnen bepalen of ze het ‘iets’ of ‘niets’ vinden. Op die werkelijkheid moeten ontwikkelaars van informatie inspelen en er rekening mee houden. Anderzijds wil Mediajungle ze leren dat juist de waarheid komt met nuances. Dit vraagt om meer uitleg en dus opnieuw in het vinden van de juiste balans.

"Bevind je waar je doelgroep zit, daarin is nog veel te winnen"

Klassieke bronnen hebben nog steeds de ‘redactionele en feitelijke’ toetsing alvorens het de ether in gaat. “Fastfood digitale media” voor jongeren heeft dat niet. Er is geen feitencheck, geen filter, geen redactionele toetsing voorafgaand aan publicatie. De informatiestroom op sociale media bevat vooral persoonlijke meningen die het wereldbeeld van jongeren enorm beïnvloeden.

"Wordt privacy iets voor de ‘happy few’?"

Het lijkt erop dat je steeds vaker moet betalen om je privacy op een juiste manier te beschermen. De doelgroep waar Mediajungle zich in de basis op richt heeft in de meeste gevallen, door de complexiteit, niet het besef noch de financiële middelen om hun privacy optimaal te beschermen. Dat is de wereld op zijn kop! De privacy van een individu moet in de basis optimaal beschermd zijn, dat is wettelijk bepaald. Het is dus krom dat een burger voor die bescherming direct (met geld) of indirect (met zijn/haar data) moet betalen; dit is onacceptabel.

Een actueel voorbeeld is dat bij een betaald abonnement op Facebook (Meta) je privacy beter beschermd is. Dat moet je maar kunnen betalen. Als je elke maand al lastige keuzes moet maken waar je je geld aan uitgeeft, kies je waarschijnlijk niet voor een betaald Facebook abonnement. Er is dus nog een lange weg te gaan en we moeten enorm scherp zijn dat privacy niet iets wordt voor de ‘’happy few’’.

Voor kandidaten die nog twijfelen om zich in te schrijven, geeft Mediajungle aan dat inschrijven voor de Privacy Awards heeft geleid tot betere vormgeving van hun toekomstige plannen en het opvoeren van aspecten waaraan ze voorheen minder aandacht hadden besteed. De beloning van het winnen van een Award, maar ook al het genomineerd zijn op zich, is een kroon op het jarenlange werk van het team van Mediajungle. Dit is iets waar zij tot op de dag van vandaag erg trots op zijn.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.