Naast de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er een aparte richtlijn voor gegevensbescherming door politie en justitie (Richtlijn EU 2016/680).(1) Deze richtlijn geeft regels voor de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten om strafbare feiten te voorkomen, te onderzoeken, op te sporen en te vervolgen, en om straffen uit te voeren. In Nederland is de richtlijn per 1 januari 2019 geïmplementeerd in de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) inclusief de daaronder vallende besluiten.(2)
Wpg
De Wpg regelt de verwerking van persoonsgegevens voor de uitoefening van de politietaak door onder meer de politie en de bijzondere opsporingsdiensten (BOD), waaronder ook buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) vallen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op de Wpg.(3)
Politie
: de politie gebruikt allerlei gegevens om politietaken goed uit te kunnen voeren. Dit mag alleen voor een specifiek doel en de verwerking van deze persoonsgegevens moet noodzakelijk zijn om dat doel te bereiken. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag de politie bijzondere persoonsgegevens – zoals geloofsovertuiging, ras, gezondheid en politieke voorkeur – vastleggen. Dit is alleen toegestaan als dit onvermijdelijk is om de betreffende politietaak uit te kunnen voeren.
Boa’s
: de Wpg is ook van toepassing op de gegevensverwerking door boa’s voor de uitvoering van hun opsporingstaak. Dit is geregeld in het bijbehorende Besluit politiegegevens voor buitengewoon opsporingsambtenaren (BpgBoa). Het gaat hierbij om de opsporing van strafbare feiten. Ook voor boa’s geldt dat politiegegevens alleen voor specifieke doeleinden mogen worden verwerkt, zoals in de Wpg omschreven.
In de Wpg is tevens een verplichting opgenomen voor organisaties die politiegegevens verwerken om een functionaris gegevensbescherming (FG) aan te stellen. De FG moet bij de AP worden aangemeld.(4)
AVG
De Wpg en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bestaan naast elkaar. De politie en boa’s verwerken ook persoonsgegevens die niet nodig zijn voor de uitoefening van hun politie- of opsporingstaak, maar om bijvoorbeeld toezichthoudende taken uit te voeren. Op deze verwerkingen is niet de Wpg maar de AVG van toepassing.(5)
Voetnoten
(1) Richtlijn (EU) 2016/680
(2) https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/wetten
(3) https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/politie-justitie/bijzondere-opsporing
(4) https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/functionaris-gegevensbescherming-fg
(5) https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/politie-justitie/politie
Onderzoek naar informatiebeveiliging is ‘wake up-call’
Nieuws-persberichtVertrouwen wij deze overheid met het aftapsysteem van de politie?
BlogPolitie Nederland tart rechtelijk bevel: intern databeleid schendt Wpg structureel
ArtikelenRegering: Politie undercover mee laten kijken in besloten Telegramgroepen
Nieuws-persberichtDatalek bij politie 'een nachtmerrie'
Nieuws-persberichtPolitie handelt in strijd met de wet door gegevens niet te vernietigen
Nieuws-persberichtPolitie Nederland tart rechtelijk bevel: intern databeleid schendt Wpg structureel
ArtikelenStand van zaken onderzoek en veiligheidsmaatregelen datalek politie
Nieuws-persberichtWanneer moet ik als organisatie persoonsgegevens aan de politie verstrekken?
Vraag & AntwoordPolitie en OM staan onvoldoende stil bij gevolgen opnemen persoonsgegevens van getuige in strafdossier
RapportenAntwoorden Kamervragen over de oproep van agenten om het dreigend vragen naar privégegevens strafbaar te stellen
Kamerstuk: kamervraagGegevensverwerking door boa's: nieuwe regels vanaf mei 2018
Nieuws