Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Duitse consumentenorganisatie klaagt Tesla aan voor privacyschending

De Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV) klaagt Tesla aan wegens misleiding. Volgens de Duitse consumentenorganisatie verzwijgt de Amerikaanse autofabrikant dat de bewakingsfunctionaliteit van Tesla-auto’s de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) overtreedt. Volgens de belangenorganisatie is dit het bewijs dat gegevensbescherming in Europa niet op orde is.

VPN Gids 19 juli 2022

Dat schrijft de VZBV in een persverklaring.

Zo werkt Sentry Mode en overtreedt het de AVG

De zaak draait om Sentry Mode. Dit is een feature die de auto’s van Tesla beschermt tegen obstakels van buitenaf, zoals andere auto’s, voetgangers, fietsers en paaltjes. Dat is mogelijk door een reeks camera’s die aan het voertuig zijn bevestigd en de omgeving voortdurend in de gaten houden.

De camera’s registreren ook voetgangers die toevallig voorbijlopen en helemaal niets met de verkeerssituatie te maken hebben. Soms worden opnames van deze passanten in de auto opgeslagen. Volgens de Europese privacywetgeving staat dat gelijk aan het verwerken van persoonsgegevens. En daarvoor is geen juridische grondslag: de voorbijgangers hebben immers geen expliciete toestemming daarvoor gegeven.

Daarnaast is het niet toegestaan om ongevraagd video’s op te nemen wat er in de omgeving van een auto gebeurt. Het gebruik van Sentry Mode is volgens de belangenorganisatie niet toegestaan in de openbare ruimte.

Hiaten in goedkeuringsprocedures

“Tesla’s Sentry Mode is ontworpen om het voertuig te beschermen. Tesla zegt echter niet dat gegevensbescherming conform de AVG praktijk onmogelijk is”, vertelt Heiko Dünkel, hoofd van de juridische afdeling bij VZBV. Hij stelt dat voetgangers die voorbij een Tesla auto lopen die uitgerust is met deze bewakingsfeature, toestemming moeten geven aan de bestuurder om hun persoonsgegevens te verwerken. En dat gebeurt niet. “Iedereen die deze functie gebruikt, overtreedt dus de wet op gegevensbescherming en riskeert een boete.”

Het schenden van de Europese privacywetgeving is echter niet het belangrijkste probleem. Volgens Marion Jungbluth, hoofd van de afdeling Mobiliteit en Reizen van de consumentenorganisatie, zitten er hiaten in de goedkeuringsprocedures voor geautomatiseerde rijfuncties. Volgens haar moet de gegevensbeschermingseffectbeoordeling of DPIA (Data Protection Impact Assessment) worden onderzocht. Tevens pleit ze voor betere samenwerking tussen de transporttoezichthouder en de federale commissaris voor gegevensbescherming.

Misleiding over CO2-uitstoot en verkoop emissierechten

Verder is Tesla volgens de VZBV niet eerlijk over de gevolgen voor de CO2-uitstoot van Tesla auto’s. De autofabrikant zegt dat iedereen die een Tesla koopt bijdraagt aan de reductie van CO2-uitstoot. Wat de producent er niet bij zegt is dat auto’s van andere fabrikanten meer mogen uitstoten door de besparing van Tesla. En dat het bedrijf goed verdient met de verkoop van deze emissierechten.

Eind vorig jaar waarschuwde de belangenorganisatie Tesla voor deze praktijken. Hetzelfde geldt voor de privacyinbreuk van toevallige voorgangers bij Tesla’s Sentry Mode. Voor beide zaken heeft de VZBV nu een rechtszaak aangespannen bij de rechtbank in Berlijn. Wanneer de uitspraak is, is onbekend.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.