Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Politie houdt drie verdachten van bankhelpdeskfraude aan

Op maandagmiddag 2 januari heeft de politie drie verdachten aangehouden op verdenking van bankhelpdeskfraude en diefstal van geld en goederen. Het gaat om een 17-jarige man uit Nijmegen, een 18-jarige man uit Lent en een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Onderzoek moet uitwijzen of de jongens alleen werkten, of dat er meerdere handlangers bij de zaak betrokken zijn.

VPN Gids 3 januari 2023

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Dat laat de politie weten in een persverklaring (1).

Zo gingen de verdachten te werk

Eerder op de dag was een 83-jarige senior uit Beetsterwaag het slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Hij werd telefonisch benaderd door een man die zich voordeed als een bankmedewerker. De zogenaamde werknemer vertelde dat er iets mis was met de bankrekening van het slachtoffer. Om zijn spaargeld veilig te stellen, moest hij direct in actie komen. De bankmedewerker zei dat hij een collega zou langs sturen om zijn betaalpas en pincode op te halen.

De ‘collega’ was een man die in het complot zat. Eenmaal aangekomen bij het adres van het slachtoffer, nam hij de bankpas met pincode van de bejaarde man mee. Volgens de politie was de verdachte dusdanig brutaal dat hij ook enkele goederen uit de woning van de man stal. De gestolen pinpas werd vervolgens in Beetsterwaag gebruikt om geld op te nemen en nieuwe spullen te kopen.

Toen de bejaarde man ontdekte dat hij was opgelicht, belde hij de politie. Na enig onderzoek kwamen agenten uit bij drie verdachten nabij de Gelderse plaats Heerde. Zij zitten op dit moment vast op verdenking van helpdeskfraude en diefstal en worden verhoord.

De verdachten zijn mogelijk betrokken bij meerdere meldingen van bankhelpdeskfraude in Noord-Nederland. De politie sluit meerdere aanhoudingen dan ook niet uit.

Meer gevallen van helpdeskfraude

Helpdeskfraude is een fenomeen dat we de laatste tijd steeds vaker tegenkomen. In november vorig jaar betrapten agenten twee mannen op heterdaad die een oudere man probeerden op te lichten. Zij deden zich voor als bankmedewerker en koerier en probeerden de betaalpas en pincode van hun slachtoffer te bemachtigen.

Rond diezelfde periode arresteerde het Cybercrimeteam van de eenheid Noord-Nederland een 20-jarige man uit Assen en een 20-jarige handlanger uit Hoogezand. Zij probeerden hun slachtoffer te overtuigen om software te installeren zodat ze via zijn computer met hem konden meekijken. Op die manier wisten ze het banksaldo van de man te achterhalen.

De mannen slaagden er niet in om het geld van hun slachtoffer buit te maken. In plaats daarvan werden ze aangehouden door de politie. Ze worden verdacht van computervredebreuk, oplichting, geld witwassen en het bezitten van niet-openbare gegevens.

Doe altijd aangifte als je slachtoffer bent van helpdeskfraude

De politie waarschuwt dat een bank nooit om het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Evenmin vragen bankmedewerkers om geld over te boeken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Dergelijke rekeningen bestaan niet en zijn verzonnen door de oplichters.

Een bank zal ook nooit vragen om een antivirusprogramma of andere software te installeren om mee te kijken. Klanten onder druk zetten om direct in actie te komen zal evenmin gebeuren. “Komt een leidinggevende aan de lijn of wordt u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit, want meestal werkt de beller niet alleen”, aldus de politie.

Mocht je onverhoopt toch het slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude, doe dan altijd aangifte. “Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen.”

Bankhelpdeskfraude zorgde in 2021 voor 47,6 miljoen euro aan schade.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.